איך עושים טיח וההבדל בין טיח קיר פנימי לטיח קיר חיצוני

עבודת הטיח היא אחת מעבודות הגמר החשובות ביותר. לעבודת טיח איכותית יש נגיעה למראה הסופי של המבנה ולמצב שלו, הן מבחינה מקצועית והן מבחינה אסתטית. הדבר נכון גם בבנייה חדשה, וגם כשעושים שיפוצים במבנה או באחד מהחללים הפנימיים שלו. קבלני שיפוץ מנוסים של המשפצים בישראל מתמחים במגוון רחב של עבודות שיפוץ, כולל גם עבודות טיח שונות המשלבות אסתטיקה ופרקטיקה. במאמר הזה נסביר בצורה ברורה ככל האפשר איך עושים טיח בבית או בעסק, ומה ההבדל בין טיח של קיר חיצוני לבין טיח של קיר פנימי. אז מה זה בעצם טיח ולמה זה כל כך חשוב? מה זה טיח צבעוני ואיך עושים אותו? למה חשוב לקחת איש מקצוע בשביל עבודות טיח? גלו כבר עכשיו.

 

איך לעשות טיח לבד בבית? הזמינו אותנו!
התחייבות למחירים הכי זולים

15 שנות ניסיון בכל עבודות הטיח
שירות בפריסה ארצית רחבה

מבטיחים לחסוך לכם כסף – חייגו לטלפון:
055-9380-185

איך עושים טיח לקירות ולתקרה

מה זה טיח ולמה הוא מיועד?

טיח הוא הכיסוי של הקירות במבנה. הכיסוי נועד הן לקירות פנימיים והן לקירות חיצוניים, כאשר המטרה שלו מורכבת. אחת המטרות המרכזיות של הטיח היא לאטום את הקיר מפני האפשרות של חדירת רטיבות לתוך הקיר דרך הסדקים שבין הבלוקים שמהם בנויים בדרך כלל הקירות. במקרה של טיח חיצוני המטרה הזאת חשובה במיוחד. מטרה נוספת של הטיח היא להוות הכנה לחידוש קירות. בנוסף, טיח יכול גם לסייע מבחינה אקוסטית, ולהפחית את החדירה של רעשים לתוך החלל הפנימי, אם הטיוח מתבצע באמצעות החומרים המתאימים. טיח איכותי מסייע לשמור על המבנה ועוזר לשיפור המראה והאסתטיקה.

 

איך עושים טיח בבית ומה צריך לקחת בחשבון?

הכנה של הטיח בבית צריכה להתאים לסוג הטיח. בשביל להסביר טוב יותר איך עושים טיח לקיר חשוב להבין את סוגי הטיח והמטרות שלהם. יש הבדל בין הכנה של טיח לתקרה, טיח לקירות פנימיים או טיח חיצוני. באופן עקרוני, טיוח איכותי כולל לפחות שתי שכבות:

1. שכבת יישור – המטרה שלה לאטום סדקים וליישר בליטות בקיר. השכבה הראשונה היא גם השכבה החשובה יותר. בקירות חיצוניים או בתקרות, השכבה הראשונה היא מה שנקרא בשפה המקצועית "שכבת הרבצה" – שמורחים אותה לפני שכבת היישור. המטרה שלה לאטום חורים וסדקים גדולים וגם לחזק את הקיר.

2. שכבת הגמר (שליכט) – היא עדינה יותר ומעניקה לקיר את המראה הסופי שלו.

למי ששואל איך עושים טיח לתקרה, התשובה היא שטיח לתקרה כולל למעשה את כל שלושת השכבות, במטרה לחזק אותה ככל שניתן. גם כשבודקים איך עושים טיח חיצוני התשובה דומה, כאשר במקרה הזה יש חשיבות רבה לשכבת ההרבצה.

 

איך עושים טיוח לקיר פנימי ומה המטרה שלו

טיוח פנימי הוא, כמו שנובע משמו, טיוח לקיר פנימי בתוך המבנה. מדובר בקיר שלא חשוף לפגעי מזג האוויר, ולפיכך במקרים רבים נעדרת ממנו שכבת ההרבצה. התשובה לשאלה איך עושים טיח לקיר פנימי היא שהטיח לקיר הזה מורכב מהשכבה המיישרת ומשכבת הגמר שנותנת לקיר את המראה הסופי שלו לפני הצביעה.

התשובה לשאלה איך עושים טיח לקיר בטון דומה, ולרוב הטיח במקרה כזה מורכב גם כן משתי שכבות. זאת משום שקיר הבטון בעצמו הוא חזק, וככל שהבטון איכותי יותר כך כמות הסדקי שיש בו, אם בכלל, היא קטנה ומייתרת את שכבת הרבצה, בעיקר כשמדובר בקיר פנימי. בכלל, כאשר מתכננים איך עושים טיח פנים המחשבה היא יותר על הצד האסתטי, ופחות על הצד של איטום מוחלט של הקיר. עם זאת, בקירות פנימיים יש לקחת בחשבון גם סוגים שונים של איטום, כולל גם בידוד אקוסטי למשל.

 

איך עושים טיח לקיר חיצוני ולמה זה כל כך חשוב

הקירות החיצוניים של כל מבנה הם הקירות שחשופים יותר מאחרים לפגעי מזג האוויר ולהפרשי טמפרטורה בין עונות השנה השונות. הקירות האלה הם גם האחראים למניעת החדירה של רטיבות לתוך המבנה. מדובר ברטיבות בימים גשומים, וגם ברטיבות שעלולה להגיע מהגג או מהמרזב ולהפוך עם הזמן למפגע משמעותי. כאשר שוקלים שיפוצניקים מומלצים איך עושים טיח חוץ, במרבית המקרים ההחלטה שמתקבלת היא לבצע את הטיוח החזק ביותר, הכולל את כל השלבים – שכבת הרבצה, שכבה מיישרת ושכבת הגמר – מה שכולנו מכירים בשם "שליכט", אולי בגלל ההשלכה של הטיח על הקיר, לפני שמורחים אותו.

√ שכבת הרבצה: מדובר בשכבת טיח גס, שהיא שכבת הבסיס בזמן טיוח קירות. .מדובר בטיוח קירות חיצוניים וכן בטיוח של תקרות. בנוסף, כאשר חושבים איך עושים טיח על בלוקים (והמטרה הסופית היא הדבקת אריחים על הקיר), נדרשת גם כן שכבת הרבצה.

√ שכבה מיישרת: מדובר בשכבה השנייה של הטיח, שכבה שנועדה ליישר את הקיר ולהכין אותו למריחה של השכבה האחרונה, שלרוב יש בה אלמנטים קוסמטיים.

√ שכבת הגמר: מדובר בשכבת הטיח שהיא יותר קוסמטית, אבל היא גם מסיימת את עבודת הטיוח ומותירה בתום העבודה קיר חלק, ללא חורים וללא סדקים, שמוכן לצביעה.

 

טיח צבעוני – מה זה בעצם?

טיח צבעוני, או שליכט צבעוני בשפה המקצועית, הוא למעשה שכבת הטיח האחרונה, בשיטת שלושת השכבות שתיארנו כבר קודם, נקרא השכבה המיישרת. בדרך כלל, אחרי הטיוח של השכבה המיישרת, עוברים לשלב הבא שהוא שלב הצביעה של הבית. למי שלא בטוח איך עושים טיח צבעוני, התשובה היא שהטיח הזה משלב בין טיח לצבע. מדובר בציפוי אקרילי על בסיס מים, שיש בו גם לא מעט אלמנטים דקורטיביים. אפשר למצוא אותו בגוונים שונים, שלעיתים קרובות מאפשרים למעשה להימנע לחלוטין מהצורך בעבודת הצביעה של הקירות לאחר הטיח הצבעוני.

 

יתרונות וחסרונות של טיח צבעוני על קירות

היתרון של הטיח הצבעוני טמון ביכולת הטובה שלו לאטום את הקיר ולהעניק לו טקסטורה אחידה ואסתטית ברמה הגבוהה ביותר. זאת תוך התאמה מיטבית של צבע ואפשרות להימנע משכבה נוספת של צבע. החיסרון היחיד אבל המשמעותי של הטיח הצבעוני נובע מהעובדה שלאחר שהקיר מצופה באמצעות טיח צבעוני, אין אפשרות לסגת או לעשות שינוי אלא אם מחליטים להסיר את כל הטיח ולהתחיל מחדש. לכן, לפני שמבצעים את העבודה בפועל חשוב לקבל החלטה מושכלת באשר למראה הסופי הרצוי של הקיר. בנוסף, רצוי מאד שמי שיבצע את עבודת הטיוח יהיו קבלני שיפוץ מיומנים. הם מכירים את החומרים השונים ויודעים איך לערבב אותם כדי ליצור את הטיח האיכותי ביותר, בהתאם לסוג העבודה.