רוחב ומידות לדלתות – מה נהוג בישראל?

תכנון דירה או כל מבנה אחר מחייב קבלת החלטות רבות מאוד. דלתות הן כמובן חלק בלתי נפרד מכל מרחב – גם דלתות פנים וגם דלתות חוץ, ולכן אחד המרכיבים בתוכניות הוא המידות של כל הדתלות ובפרט הרוחב שלהן. המדריך המפורט בעמוד זה כולל מידע רלוונטי שיעזור לכם להבין מהן האפשרויות הקיימות, מה קובעות התקנות ואיך לבחור נכון את המידות לסוגים השונים של הדלתות – רוחב דלתות פנים, דלתות כניסה לבית, דלתות חדרי שירותים, דלתות ממ"ד, דלת יציאה מחנות ועוד סוגי דלתות.

 

צריכים לתכנן מה הרוחב והמידות לדלתות?
לא יודעים מה רוחב דלת ממד או דלת לכסא גלגלים?

אנחנו כאן לשירותכם!
מתחייבים למחירים נוחים והוגנים
שירות בפריסה ארצית רחבה

לייעוץ בחינם והצעת מחיר חייגו לטלפון:
 055-9380-185

רוחב ומידות לדלתות

איזה רוחב דלת סטנדרטית?

דלתות פנים סטנדרטיות מגיעות ברוחב של 60 ס"מ עד 90 ס"מ. בעבר המידות המקובלות היו בהפרשים של 10 ס"מ, כלומר 60 ס"מ, 70 ס"מ, 80 ס"מ ו-90 ס"מ. כיום ניתן למצוא דלתות רבות גם במידות 65 ס"מ, 75 ס"מ ו-85 ס"מ.

חשוב להדגיש כי בנוסף לאופציה של רוחב דלת פנים סטנדרטית ניתן במידת הצורך לייצר גם דלתות צרות יותר או להפך במידה ואתם מבצעים הרחבת דלת, ניתן להזמין דלת רחבה יותר מהסטנדרט. בהתאם אם תרצו דלת ברוחב 50 ס"מ או דווקא דלת ברוחב של 110 ס"מ – הדבר בהחלט אפשרי. התקנת דלתות צרות מאוד או רחבות מאוד מחייבת בקיאות מקצועית ספציפית ולכן חשוב במיוחד לבחור נכון את חברת השיפוצים שמבצעת עבורכם את הפרויקט.

 

    לקבלת ייעוץ והצעת מחיר השאירו פרטים או חייגו: 055-938-0185







     

    רוחב דלתות לפי סוגי חדרים

    אנחנו חיים בעידן של חופש בחירה מלא בכל הנוגע לעיצוב הבית, ולכן השאלה איזה רוחב דלת מינימלי פחות משמעותית בימינו – במקום להסתפק בתקן המחייב השאלה החשובה היא מה מתאים לכם ומהן מידות הדלת שיהפכו את המרחב להכי נוח מבחינתכם.

    בכל מקרה, בדרך כלל דלתות הכניסה לחדרי השינה רחבות יותר מדלתות הכניסה לחדרי הרחצה והשירותים. מפתח חדר שינה סטנדרטי הוא 90 ס"מ ולכן רוחב הדלת יהיה 80 ס"מ, בחדר הרחצה המפתח המקובל הוא 80 ס"מ ובהתאם תותקן בו דלת ברוחב 70 ס"מ ואילו בחדר השירותים השני (שירותי אורחים, שירותי יחידת הורים) ההעדפה הנפוצה היא של מפתח ברוחב 70 ס"מ ולכן דלת שרוחבה 60 ס"מ.

     

    מהו הרוחב הנהוג לדלתות הזזה?

    בכניסה לחדרים קטנים יחסית מומלץ לשקול דלת הזזה. הסיבה לכך היא שדלת ההזזה לא נפתחת כלפי פנים, ולכן היא מאפשרת לחסוך שטח יקר בתוך החדר.

    כשבודקים מהן האפשרויות של מידות דלת הזזה חשוב לקחת בחשבון את סוג הדלת. ישנן 3 אופציות עיקריות: דלת הזזה על הקיר, דלת הזזה בתוך הקיר (סוג שנקרא גם דלת כיס משום שהיא נכנסת לתוך גומחה ייעודית בתוך הקיר) ודלת מתקפלת.

    האופציה הראשונה, שהיא גם הפופולרית ביותר, מחייבת שטח קיר של 110 ס"מ לפחות. דלתות כיס דורשות שטח קיר של 150 ס"מ ומעלה וכמובן בניית גומחה באמצעות גבס. דלתות מתקפלות מתאימות למצבים שבהם שטח הקיר מצומצם, אם כי גם הן מצריכות 70 ס"מ מינימום.

     

    מה רוחב דלת ממד על פי תקנות פיקוד העורף?

    רוחב דלת הממד יכול להיות 70 ס"מ ויכול להיות גם 80 ס"מ. חשוב להדגיש כי לפי התקנות של פיקוד העורף מידות דלת ממד משפיעות על אלמנטים אחרים במרחב המוגן. כך למשל אם מול הדלת מוצב קיר בטון, רוחב המבואה הוא לפחות 110 ס"מ כשרוחב הדלת הוא 80 ס"מ, ולפחות 130 ס"מ כשרוחב של דלת הממד 70 ס"מ.

    בכל מקרה בניית ממד מחייבת ניסיון רב והיכרות מעמיקה עם כל הדרישות של פיקוד העורף. לנוכח הרגישות הרבה של חדר זה והעובדה שהוא עשוי להציל חיים במדינה שבה מתקפת טילים היא אירוע שמתרחש מעת לעת, אסור להתפשר על איכות החברה שמבצעת את העבודה.

     

    מה רוחב דלת כניסה במקומות שונים על פי תקנות התכנון והבנייה?

    תקנות התכנון והבנייה מפרטות את מידות המינימום של דלתות שונות בהתאם לסוג המבנה ולחדר הספציפי. למשל, כל קבלן שיפוצים מנוסה יודע כי דלת בחדר שירות בבניין ציבורי חייבת להיות ברוחב של לפחות 70 ס"מ, ואם מדובר על חדר שירות נגיש הרוחב המינימלי הוא 80 ס"מ.

    דלת יציאה ראשית מהמבואה של הבניין תהיה ברוחב של 110 ס"מ ומעלה, דלת היציאה ממשרד – 90 ס"מ או יותר ודלת יציאה ממשרד ספציפי – 80 ס"מ ומעלה.

    הדלתות שמובילות לחדרי מדרגות מוגנים צריכות להיות ברוחב של 110 ס"מ ומעלה במפלס היציאה וברוחב של לפחות 90 ס"מ בשאר הקומות. בבית ספר דלת היציאה הראשית חייבת להיות ברוחב של לפחות 165 ס"מ. בכיתות הלימוד הרוחב הוא 90 ס"מ ומעלה.

    הבחנה נוספת היא בהתאם למספר האנשים שיכולים להתקהל בשטח מסוים – אם הוא עד 100 איש, דלת היציאה מהמקום תהיה ברוחב של 90 ס"מ ומעלה, ואם בחלל מותרת התקהלות של יותר מ-100 בני אדם, הרוחב המינימלי הוא כבר 110 ס"מ. באופן דומה בחנות ששטחה הוא עד 100 מ"ר הרוחב המינימלי הוא 90 ס"מ ובחנויות גדולות יותר – לפחות 110 ס"מ.

     

    מה רוחב דלת לכסא גלגלים?

    המודעות הרבה לחשיבות הנגשת מבנים מכל הסוגים גם לבעלי מוגבלויות באה לידי ביטוי גם בבחירת רוחב הדלתות, ובפרט אלה שמובילות לתאי שירותים.

    הרוחב של כסא גלגלים סטנדרטי הוא 80 ס"מ. מאחר שהידיים נמצאות בצידי הכסא, יש להתחשב גם בכך ולהוסיף 5-10 ס"מ. בהתאם רוחב דלת שירותי נכים הוא לפחות 90 ס"מ, כשבמידת האפשר מומלץ להתקין דלת רחבה אף יותר כדי להבטיח מקסימום נוחות.

    עוד כדאי לדעת שבמבנים ציבוריים רוחב תא שירותים סטנדרטי הוא 110 ס"מ לפחות (או 90 ס"מ כשמדובר על תאים שמופרדים באמצעות מחיצות), ואילו רוחב תא שירותים לנכים הוא 200 ס"מ ומעלה.

     

    מדידה מדויקת במיוחד לפני תכנון דלתות פנים

    דגש מרכזי בתכנון דלתות הפנים הוא מדידות מדויקות. על-מנת להבטיח התאמה מלאה של המפתח לאותן מידות דלת פנים שנבחרו בכל מקום, המדידה כוללת את רוחב המפתח, הגובה שלו (גובה סטנדרטי הוא 206 ס"מ אבל יש גם משקופים שנמצאים במרחק גדול יותר מהרצפה), עובי הקיר וכיוון הפתיחה של הדלת (ימינה או שמאלה). אנשי מקצוע מנוסים ומיומנים יבצעו את המדידות במספר מקומות שונים וכך יבטיחו אפס סטיות.

     

    ההכנות הנדרשות לקראת התקנת הדלתות

    לאחר שנבחרו מידות דלת כניסה ודלתות פנים והתקבלו כל ההחלטות, נדרשת הכנה מתאימה. בקיר בלוקים נדרשת בין השאר הכנת משקוף עיוור שמבטיח גבולות מדויקים ואילו בקיר גבס יתבצע חיזוק לניצבים של המסגרת של הדלת. בחלק מהמקרים העבודה כוללת גם פירוק של המשקוף הקיים על מנת לאפשר מפתח מקסימלי.

    בין אם במסגרת של שיפוץ חדר אמבטיה בחרתם רוחב דלת שירותים סטנדרטי ובין אם רחב יותר , חשוב למקם באופן מושכל את הכלים הסניטריים (כיור, אסלה וכו'), כך שפתיחת הדלת לא תתנגש בהם והשימוש בחדר יהיה נוח.